Jak zlepšit paměť na slovíčka?

autor: Jakub Pok

Občas říkám na kurzech trénování paměti, že lidé snad dělají při učení cizích slovíček všechno úplně obráceně. V dnešní době se dobrá znalost minimálně jednoho světového jazyka víceméně očekává. Kromě toho chceme cestovat, zkusit práci v zahraničí, čerpat z cizojazyčných zdrojů nebo třeba komunikovat s kolegy ze zahraničí – znalost jazyků je zkrátka nutnost. Proč to ale jde tak ztuha a jak si slovíčka lépe pamatovat?

Většinou nás nikdy nikdo nenaučil, jak se jazyky efektivně učit. Metody výuky cizích jazyků jsou občas prazvláštní. Lidé se spíše plácají v učení bez jakéhokoli systému, výsledky se nedostavují a většina lidí to zkrátka vzdává s tím, že na jazyky nemá hlavu. Kdepak hlavu, nemáte techniku a systém! Co jsou tedy největší chyby, které lidé při učení jazyků dělají a čeho bychom se měli vyvarovat? A jak si tedy slovíčka lépe pamatovat?

Nejprve si uděláme malý test paměti na slovíčka a samozřejmě si pak hned ukážeme, jak si je zapamatovat lépe. A to nejen krátkodobě, ale hlavně jak je dostat do dlouhodobé paměti.

Čas na zapamatování následujících slovíček jsou 3 minuty, na rekonstruování pojmů pak 2 minuty.

  1. lavamop - kniha
  2. koberkaro - vana
  3. flugarar - letět
  4. ecolipa - postel
  5. lamentago - hlava
  6. kostapodar - střílet
  7. jubilador - důchodce
  8. rubujo - popelnice
  9. singin - houpačka
  10. compila - auto

Nyní si slovíčka zakryjte a zkuste říct správné překlady:

  1. střílet
  2. vana
  3. auto
  4. kniha
  5. hlava
  6. popelnice
  7. důchodce
  8. postel
  9. houpačka
  10. letět

Jak to šlo? Pokud jste ještě stihli přemýšlet o tom, o jaký se jedná cizí jazyk, prozradíme vám, že šlo o smyšlená slovíčka, to aby je nikdo neznal. Tak co, jak šla zapamatovat? Opakovali jste si je pořád dokola a nic moc? A kolik byste si jich asi tak vybavili zítra nebo za týden?

Zkuste to trochu jinak. Co kdybyste si představili KNIHU v knihovně, po které stéká LÁVA a vy ji utíráte MOPem? Zkuste zavřít oči, zapojit co nejvíce vaši představivost a fantazii a celý obraz vidět jako by se odehrával před vámi. Do VANY hodíte smotaný KOBERec s výrazným KÁROvým vzorem. A takhle se dá pokračovat dál, s trochou cviku se tak dá naučit i 100 slovíček za hodinu. Pojďme se tedy spolu podívat, jak si lépe zapamatovat slovíčka a učit se cizí jazyky efektivně.

1. Motivace

„Na jazyky já nemám mozek, říkala mi to už učitelka na základní škole!“

To byste se divili, jak často tuto větu slýchám. Nenechte se ale ovlivnit tím, co vám kdo kdy řekl. Špatná paměť na jazyky neexistuje! Když se rozhodnete, najdete si svou techniku učení a budete k učení přistupovat o něco pozitivněji, hned to půjde lépe. Často také lidé zmiňují:

„Stydím se mluvit cizím jazykem, ostatní mluví mnohem lépe než já.“

Je zajímavé, že tohle je tak trochu český fenomén. Často se v jiných zemích setkávám s tím, že lidé umí cizí jazyk minimálně, přesto se ale nebojí a suverénně se pouští do řeči. Občas bychom se měli také trochu odvázat a nebýt k sobě tak přísní. Většině cizinců vaše chyby nebudou vadit a nikdo ani nečeká, že budeme mluvit jako rodilý mluvčí.

„Už se učím anglicky deset/patnáct/dvacet let a pořád nic, nevím, jak si slovíčka zapamatovat….“

To je výsledek nedostatku systematičnosti v učení jazyka, zkrátka nevíte, jak na to, učení nemá jasnou strukturu, řád ani pravidelnost. Pak se logicky dostavuje demotivace, někdy i těžká deprese…

2. Metoda slovíček v příbězích místo biflování

Pro naši paměť jsou slovíčka v cizím jazyce příliš abstraktní a nezajímavá. Jsou to často nicneříkající slova, se kterými naše paměť neví, jak zacházet. Většinou se je snažíme zapamatovat pouhým opakováním dokola. Výsledkem takového biflování však často bývá, že se na stejné slovo jdeme do slovníku podívat již poněkolikáté a stále nic. Lidé často řeší různé druhy paměti, jestli mají spíše vizuální paměť nebo auditivní…To by ale bylo, aby i na učení slovíček neexistovala paměťová technika!:-)

Takzvaná technika klíčového slova nebo, jak ji my nazýváme - metoda slovíček v příbězích, využívá podobnosti slovíček se známými slovy v naší mateřštině a můžete díky ní zvládnout i 100 slovíček za hodinu! Techniku detailně vysvětlujeme na Kurzu zrychleného učení cizích jazyků Školy paměti, každopádně jako u všech paměťových technik je jejím základech představivost a fantazie. Hned si to ukážeme na příkladu: DLAŇ se řekne anglicky PALM – představte si žebráka s nataženou DLANÍ, ze které mu náhle vyroste obrovská PALMa. Jde tedy o to, nahradit neuchopitelné cizí slovíčko uchopitelným pojmem a vytvořit nějaký vtipný obraz.

Stejně jako všechny paměťové techniky funguje metoda slovíček v příbězích i jako perfektní trénink mozku. Trénování paměti se často zmiňuje jako výborná prevence Alzheimera, ale nejen seniorům lékaři cvičení paměti doporučují. Všude na nás útočí hesla jako cvičte svůj mozek, budete mít paměť jako slon! Ale jak cvičit paměť? Právě učení jazyků pomocí mnemotechnik je ideálním trénováním paměti pro seniory. Kdo by chtěl sedět nad podivnými cvičeními na procvičení paměti, když se můžete rovnou naučit slovíčka! A zlepšení paměti a koncentrace je pak „jen“ doprovodný „vedlejší“ efekt.

3. Metoda učení

Technika je důležitá, ale je zde i něco dalšího - většině z nás schází při učení jazyků jakýkoli systém! Učíme se nahodile a nepravidelně, slovíčka neprocvičujeme a pak se z nás stávají notoričtí začátečníci. Efektivní studium jazyků přitom spočívá ve správném rozvržení jedné lekce, metodě slovíček v příbězích, závěrečném shrnutí a poctivém opakování. Lekci je dobré začít tím, že si přečtete slovíčka, podíváte se na jejich výslovnost a na gramatiku. Dále si přeložíte úvodní článek a naučíte se slovíčka ideálně pomocí mnemotechniky. Gramatiku a slovíčka dostatečně procvičíte a na další lekci byste měli přejít až poté, co zvládnete závěrečný překlad. Účastníci kurzů Školy paměti pak při učení využívají metodu paměťových cest nebo chcete-li tzv. paměťový palác, učení a procvičování slovíček jde pak ještě lépe a rychleji.

4. Křivka zapomínání a správné procvičování paměti

Neříkám, že všechny, ale hodně jazykových škol nemá v hodinách žádnou návaznost. Každý týden se probírá něco jiného, lektor nic neshrnuje, neopakuje, jeden týden se zkrátka mluví o cestování, vyhrkne na vás spoustu nových slovíček, ale druhý týden už se probírá gastronomie a slovíčka k cestování upadají do zapomnění…. a to je škoda!

Někdy máme i snahu se slovíčka naučit, ale největší chybou je se je nabiflovat, využít krátkodobé paměti, ale pak se na ně do další hodiny ani nepodívat. Většinou se nám do opakování moc nechce, ale tím jen docílíme toho, že se je učíme pořád dokola. Přitom slovíčka ale potřebujeme dostat do dlouhodobé paměti. Jak na to?

Již v 19. století byla na základě výzkumu lidské paměti vytvořena tzv. Ebbinghausova křivka zapomínání, která ukazuje, že nejvíce zapomínáme několik hodin po naučení informace. Křivka zapomínání a také poslední výzkumy z oblasti neurovědy jasně říkají (a to bez kompromisů), že naučená slovíčka je třeba si zopakovat do 10 minut, následně pak do 24 hodin, dále pak po 3 dnech, po týdnu a následně podle toho, jestli vám slovíčko ještě stále dělá problémy. Pokud takové opakování neuděláte, nemůžete se pak divit, že do další hodiny polovinu z toho zapomenete. V naší aplikaci na učení slovíček 2000 SLOVÍČEK je opakování nastaveno podle křivky zapomínání tak, že jste pravidelně e-mailem upozorňováni, že nastal čas daná slovíčka zopakovat, stačí se tedy nechat vést.

5. Výběr učebnice

Učebnice jsou kapitola sama o sobě. Asi to znáte, každá jazyková škola učí podle jiných učebnic, takže vám nezbyde nic jiného, než si ke kurzu pořídit ještě drahou učebnici, ještě dražší exercise book, možná ještě klíč a doporučený slovník. Tyhle učebnice jsou krásné. Jsou na křídovém papíře, plné kvalitních a barevných fotek a moderních článků. Říkáte si možná: „Mám sice prázdnou peněženku, ale aspoň mám články o nejnovějších trendech a ne o nějaké Prokop´s family, to mi teď ta angličtina určitě půjde.“….ale! Možná to bude znít hodně provokativně, ale ještě jsem neviděl NIKOHO, kdo by se z takových knížek naučil cizí jazyk!! Velmi často postrádají správnou strukturu, lekce na sebe nenavazují, není tam dostatečné procvičení a shrnutí. Většinou slouží spíše jen jako doplněk výuky lektora.

Domnívám se, že správná jazyková učebnice, by měla mít jasně strukturované lekce. Měla by obsahovat tematický úvodní článek, slovíčka, vysvětlení gramatiky, procvičení a hlavně závěrečný překlad, který by měl obsahovat slovíčka, základní fráze z úvodního článku a gramatiku dané lekce. Ten by měl být takovým vaším ověřením – pokud zvládnete závěrečný překlad, můžete jít dál.

Takže co napsat závěrem? Můžete se držet starých metod učení jazyků, kupovat si prášky na paměť, ale není už čas zkusit to jinak? Je možná načase trochu změnit přístup k učení jazyků a ochutnat sílu metody slovíček v příbězích, myslet pozitivně, nebát se promluvit, i když to nebude dokonalé, a najít si systém, podle kterého budete postupovat. Nový jazyk tak s trochou píle můžete slušně ovládat již za půl roku a zároveň dosáhnete lepší paměti snadno a rychle!

DOBRÁ PAMĚŤ - ZÁKLAD ÚSPĚCHU

Jsme tím, co si pamatujeme. Bez paměti mizíme, přestáváme existovat, naše minulost je vymazána. A přece věnujeme paměti jen málo pozornosti, kromě případů kdy nás opustí. Děláme strašně málo k jejímu procvičení, živení, posilování a ochraně.

Mark Twain

Naše články o paměťových technikách


Copyright © 2019 2000 SLOVÍČEK | info@2000slovicek.cz

Aplikaci s vytvořil Jakub Vančišin